Sidor

12 december 2010

Fria reflektioner kring grupprocesser och juridik:

Fria reflektioner kring grupprocesser och juridik:

Konstaterade ganska glatt på facebook att jag aldrig mer ville höra ord som process och dynamik igen. Efter att denna trötthet lagt sig efter D2 – kursen kan jag nu åtminstone börja använda dem i skrift igen. Jag har för mig själv tänkt på att mycket i livet faktiskt kan vara rätt terapeutiskt; man lär känna sig själv i vardagssituationer och inte enbart i divanen/soffan. För mig var grupprocessen under D2 terapeutiskt – något jag inte kom att förstå förrän kursen var avslutad.

Om jag snabbt ska sammanfatta mina upplevelser från D2 vill jag understryka att kursen i sig har vart en aning stressig men samtidigt mycket lärorik. Socialpsykologi har nog aldrig vart mitt största intresse men jag tycker ändå att det belyser människan från ett intressant perspektiv – jag är övertygad om att man får större förståelse för individer när man ser dem i sin gruppkontext. Främst kanske man kan lära sig något om en själv; vem är jag i gruppen; vad är jag bra på och hur kommer det sig. För mig ledde D2 till många nya insikter om hur jag fungerar i en grupp – hur jag tar ledarrollen när jag själv inte anar det, hur jag skiftar mellan att vara skämtare och den strukturerade är några exempel på detta. Mest överraskande är kanske att jag kan ta ledarrollen – om än omedvetet; detta är inte något jag är van vid i vanligt fall. Jag trodde inte ens jag var kapabel till att göra det. Men vem vet, psykologprogrammet kanske lockar fram nya färdigheter;).

Nu har vi också kört igång sista fempoängaren för terminen: kursen D3 juridik. Jag hamnade nästan i chocktillstånd vid introduktionsföreläsningen; på bänken dök det ner cirka 10 stycken pappersbuntar med lagar och förodningar, samt en massa böcker att läsa. På en fempoängare så här över jul. Motivationen är ganska låg nu för tillfället även om juridik verkar vara intressant – och inte så värst ologiskt som jag trodde. Det känns enormt viktigt att ha koll på lagar och dylikt – inte bara för att måste – utan också för att ha något att förhålla sig till i framtiden som yrkespraktiserande psykolog.

Nu är det dock söndagsmorgon och jag har bestämt mig för att ha en skön dag – det blir nog lite juridik men samtidigt en stor dos av Diablo 2 som åter igen är installerat på min dator.

/Sven    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar