Sidor

23 november 2010

Post-tenta tankar

Hejsan,

Nu är man tillbaka i bloggsfären igen och har dragit diverse djupa andetag för att fira att D:2 tentan var över. Det slog mig – både före och efter tentan – hur stressad man ibland känner sig inför hemtentor, tentaplugg, tentaskrivningar, inlämningsuppgifter, observationer, WAIS-testningar, intervjuer och personlighetsbeskrivningar och tentaresultat. Jag har frågat mig varifrån denna stress härstammar och har idag funderat lite. Förhoppningsvis kan man kanske känna igen sig i dessa tankemönster – i annat fall är det roligt att få plita ner det på papper.

För det första är det nog inte så konstigt att vilja vara en högpresterande psykologstudent; det är ett framtidsyrke som kräver mycket flexibilitet, uttrycksförmåga. Intoningsförmåga, djupa kunskaper och en perceptionsförmåga sällan skådad. Klart man vill kunna leva upp detta och inte konstigt att nervositeten spelar sina spratt när det väl är dags för examination av något slag. Med tanke på att programmet inte bara består av teoretiska moment utan har många praktiska inslag så blir det hela som någon slags funktionsbedömning. Trots att momenten är en chans till övning så blir det som att det är ställt på sin spets.

För det andra är man som psykologstudent ofta väldigt högpresterande från början: man har gått ut med allting från 5.0, 20.0 i gymnasiebetyg eller fått ett toppresultat på högskoleprovet. Man är van att presterara – van vid att ha alla rätt på alltifrån musik till matte. Trots att vi inte har graderade betyg på psykologprogrammet och att gränsen till godkänt ofta är ganska låg tvivlar man ändå från och till på att man ska lyckas vid tenteringen. Ibland kan det kännas som att man oroar sig i onödan.   

Vad gör man för att varva ner efter en tenta – förutom att blogga? Läs nedan i mitt sista stycket J

Efter tentan känner man kanske igen uttrycken som man roterar i sitt eget huvud: ”efter tentan/uppgiften/personlighetsbeskrivningen/uppsatsen ska jag unna mig något”, ”jag ska hitta på något kul”, ”jag ska hem och sova” eller kanske till och med – ”nästa kurs ska jag plugga mycket mer”. Vad man än tänker så är inte post-tenta känslan det utmärkta tillfället att leva i nuet? Att få ta hand om sig själv lite; vare sig det handlar om att slå sig ner framför soffan och ta fram Sex-and-the city boxen, äta choklad och godis, se på lyxfällan(min personliga favorit) läsa en god bok, ta en god öl, ta ett långt bad, kanske träna. Alla dessa aktiviteter (finns många fler) är det perfekta tillfället att fira av en tenta (oavsett hur man kände att det gick) och för en gångs skull sätta sig själv i centrum. Prisad vare tiden mellan delkurserna.

/Sven        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar