Sidor

18 januari 2011

Nya tankar

Tankar inför kommande termin

Då var jullovet överstökat och det känns lite vemodigt att lämna bibelbältet och vara tillbaka i akademikernas värld igen. Jag märkte att det nog var dags att rycka upp sig igen och inse att bloggen också hade fått sitt jullov. Juridikkursen är snart över och jag tycker det har vart en genomgående bra kurs, men upplevde att jag ibland ville ha mer etiska diskussioner. Psykologyrket och juridiken är uppenbarligen tätt sammankopplade, men vad tar man sig till vid tvetydiga etiska dilemman? Mer diskussionsutrymme för att greppa tag i dessa frågor hade jag önska mig. Annars känns det rätt bra att säga att man är någorlunda duktig på att ta sig igenom djungeln av lagar, förordningar, föreskrifter, paragrafer och dylikt. Dock är jag glad att jag inte valde att studera på jurisprogrammet; jag antar att jag hade vart ganska knäckt redan efter några veckor. Nu är termin fyra över och jag stiger in i psykopatologins och neurons värld.

Mina förväntningar är höga inför termin fems kurser; patologin kommer att bli jätteintressant och den fördjupande neuron kommer jag antagligen dregla av engagemang inför. Jag märkte redan i termin ett under psykobiologin att detta måste jag få göra om. Även om det är krångligt att lära sig alla transmittorer, alla substanser och alla hjärndelar med mera, uppskattar jag att psykologi som vetenskap ligger så nära de naturvetenskapliga disciplinerna. Redan nu har vi börjat ge oss in i psykosomatikens värld och mitt intresse är högt. Tänk vad våra intryck, hur vi behandlar varandra, hur mycket vi stressar och hur mycket vi lider också har så stor inverkan på kroppen.  När vår föreläsare under första förelsäningstimmen citerar något liknande: Det vi inte klarar av att gråta ut får kroppens organ istället gråta. Jag vet inte hurpass exakt jag minns citatet, men det berörde mig väldigt mycket och fick mig att tänka på hur komplext det är att arbeta terapeutiskt. Det jag vet är att jag valt rätt utbildning, hela jag känner att detta är något som passar mig och ett yrke jag vill arbeta med i framtiden,

Sven Kronberg    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar